Personligt udvalg
Din højde?

info
Vælg din højde her og se hvilke cykler der passer til dig!
Vælg kategori:
Vælg mærke:
Din højde:
Dine fordele

Allerede bemærket de skarpe priser og gratis fragt? Her er de andre fordele:

Autoriseret cykelmekaniker

Hos os kan du modtage din nye cykel 100% samlet.

Du kan frit vælge en specifik leverings-dato via kommentar til din ordre, og her kan du også skrive hvis cyklen må stilles et specifikt sted hvis du f.eks. ikke er hjemme.

Vores fragtmand leverer på alle hverdage, og ringer dig op inden levering for at aftale/bekræfte.

Læs mere ved at klikke på ikonet.
SMS/E-mail dagen før levering

Så snart cyklen er klar får du besked. Fragtmanden ringer dig op hurtigst muligt for at bekræfte levering dagen efter.

Har du en reklamation, tilbyder vi at hente cyklen. Ved mindre sager plejer vi dog (i samråd med dig), at arrangere/aftale en lokal løsning, så du så hurtigt som muligt kan cykle videre igen.

Læs mere ved at klikke på ikonet.
365 dages returret

Uanset om du køber cykel med udstyr monteret har du 1 års returret fra købsdato. Desuden har du altid 24 måneders reklamations-ret og giver producenten længere stelgaranti hjælper vi også pr. kulancce.

Hvad gør jeg ved punktering?

Punkteringer er altid irriterende og sker på de forkerte tidspunkter, det kan de fleste der har prøvet, tale med om.

På næsten alle cykler i dag, er der påsat ”punkteringsfri” dæk. Det er dæk, der er ekstra forstærket, men selvom de kaldes punkteringsfri, kan uheldet godt være ude, hvis man kommer til at køre over skarpe genstande, der kan skære eller bore sig ind i dækket, typisk glasskår, søm, skruer m.m.

Det kan tit afhjælpes ved at køre med det korrekte dæktryk i dine dæk, du kan aflæse på siden af dækket, hvor meget dæktrykket må være, informationerne står som regel som PSI eller BAR (Se eventuelt guide i dæktryk). Hvis du kører med f.eks. et middeltryk, vil gummiet på dækket kunne bevæge sig lidt ekstra og det vil være sværere for fremmedlegemer at kunne arbejde sig ind i dækket.

Du kan også jævnligt, efter du har været ude at cykle, tjekke dine cykeldæk for eventuelle sten og andre ting, som kan ødelægge dækket og få dem fjernet med det samme, det tager kun et øjeblik og kan spare dig for en eventuel punktering.

Skulle uheldet være ude og man ikke lige har et ekstra foldbar dæk med i tasken og en ekstra slange, så er det altid en god ide at have en lille taske med 2-3 dækjern, lappegrej og evt. en lille flaske vand. Så står man godt rustet til at kunne lappe cyklen selv og det tager ikke så lang tid at gøre.

Hvis man opdager punkteringen hjemme, kan man altid få cykelhandleren til at lappe den, men det tager tid og er relativt dyrt at få gjort.

Outlet-cykler har derfor lavet denne guide. Så du hurtigt selv kan lappe din cykel.

Du skal bruge lidt udstyr:

  1. 2 – 3 Dækjern.
  2. Lappegrej (sandpapir, lim og lapper).
  3. En drikkedunk eller flaske med vand.

Hvordan gør jeg?

  1. Man behøver ikke at afmontere hjulet helt, men kan godt lappe, mens det sidder på. Start med at skrue ventilen af, og husk den lille omløber, der befinder sig helt inde ved fælgen. Læg dem eventuelt i et glas, så de ikke triller væk, da de skal bruges igen.

  2. Tøm slangen for luft og så skal du i gang med dine dækjern. 2 dækjern er i mange tilfælde nok, men hav nr. 3 parat, hvis dækket er meget stramtsiddende.

    Klem det ene dækjern ind imellem dækket og fælgen, så du kan vippe dækjernet og låse det fast på en eger. Det samme gør du med dækjern nummer to ca. 15-20 cm det første dækjern.

    Man bør nu kunne trække i dækjern nummer to og løsne dækket, så det slipper fra hjulet. Er det ikke tilfældet skal du gøre som før beskrevet med 3. dækjern.

    Når dækket er løsnet fra den ene side kan slangen trækkes ud. Husk det er vigtigt at dækket bliver på sin plads i forhold til fælgen.

  3. Sæt nu ventilen på igen. Pump dækket op stille og roligt, du kan som regel hurtigt høre, hvor luften siver ud og dermed hvor hullet er. Kan du ikke umiddelbart finde hullet, kan du prøve at holde dækket tæt til ansigtet. I ansigtet har man nogle meget følsomme små hår, som hurtigt kan registrere luften, der siver ud af hullet.

    Kan du ikke finde hullet skal du enten have fat i en spand med vand, eller hvis du er på farten, den lille flaske med vand. Hæld forsigtig vand over dækket eller dyp gradvist slangen i spanden, når vandet når hullet, vil det enten boble lidt eller meget hurtigt blive tørt lige omkring hullet. Husk at tørre dækket godt af bagefter, så det er tørt når du skal lappe.

    Finder du ud af at hullet er omkring ventilen eller at det er selve ventilen, som er utæt, så skal du have fat i en ny slange.

  4. Når du har fundet hullet skal du lukke al luft ud af slangen igen.

    Dernæst sliber du let med stykke sandpapir, for at gøre slangens overflade ru, så limen bedre kan binde lappen fast. Smør et jævnt lag lim på fra den lille tube. Lad limen sidde og hvile i ca 5 minutter.

    Sæt nu lappen oven på limen og masser godt med et fast tryk, til lappen sidder helt fast. Det gennemsigtige stykke folie på lappen skal først skal fjernes, når lappen sidder godt fast på dækket.

  5. Så skal du have slangen under dækket igen. Du starter med at stikke ventilen gennem ventilhullet i fælgen. Skru den lille omløber på, inden du skruer selve ventilen på, så sidder slangen fast og du har bedre styr på det hele.

    Pump en smule luft i slangen, men ikke for meget, så er den nemlig nemmere at få på plads.

    Inden du trykker slangen ind og især der, hvor lappen sidder, er det en rigtig god ide at føle godt efter på indersiden af dækket, for at fjerne eventuelle genstande, som punkterede dækket i første omgang. Indersiden i fælgen, skal være blød og glat.

    Derefter lægger du resten af slangen ind under dækket, i sporet på fælgen.

  6. Nu skal dækket på plads igen, her er det en god ide at lægge dækjernene væk. Det er nemlig en klassisk fejl, at bruge dækjern til at sætte dækket på, da man tit kan komme til at lav et nyt hul i slangen.

    Man kan i stedet for, bruge et par gode arbejdshandsker, eller de bare hænder. Har man ikke kræfter i hænderne til det, kan man investere i en dæktang, der er designet til at krænge dækket tilbage på plads, på en forsvarlig måde. Det er altid en god ide at begynde ved ventilen. Klem dækket ind på midten af fælgen og vip derefter dækket op over fælgkanten på hver side af ventilen. Gør dette hele vejen rundt til dækket er på plads, hele vejen rundt.

  7. Som afslutning pumper man dækket lidt mere op, ca halvvejs. Så skal du dreje på hjulet og slå på dækket med din pumpe. Dette gøres for at undgå, at slangen slår folder.

    Pump dækket op til rette dæktryk – og færdig.

Gode tips.

Et godt tip er, at når du har slangen ude af dækket, så tjek hele slangen igennem for huller, der kan godt sidde et ekstra lille et.

Marker hullet du finder med et stykke kridt, eller markeringstusch, så det ikke bliver væk for dig og du skal starte forfra.

Trænger dit dæk til udskifting kan du læse denne guide: Hvordan finder jeg den rigtige dækstørrelse?

 

Cykel bakker